vrijdag 15 mei 2015

Zo we zijn er.. blauw water

te lang gelegen? (geen eitjes)
Na 3 maanden was het welletjes voor ons.. we gingen los van de mooring waar we 3 maanden aan hebben gelegen. Vogelnestjes werden uit het grootzeil gehaald en de zeilen gingen omhoog.
Dag Suriname je was geweldig
Tobago...
510 zeemijlen in 67 uur!  met tonnen saragossa waterplanten, geen vis, maar aangekomen bij een hele mooie plek.
De Man O' War Bay. Genoemd naar de burgemeester Jan de Mooi (vroeger; Jan de Mooi Bay) uit Vlissingen die een expeditie in 1633 hier naar toe financierde, in de loop van de jaren is het Man O' War bay geworden.
Maar de aanloop ging bij ons niet geheel vlekkeloos, voor we het grootzeil lieten zakken zakte de motor in..
Rommel genoeg zo!
Wat nu! hij heeft ons nog nooit in de steek gelaten.. Het beduidde gelijk op gasolie want stationair bleef hij net aan lopen, zij het hakkelend
Zucht.... naar beneden hele achterkajuit leeg gehaald matrassen er uit, motor deksel open,en de gereedschap-tas er bij.. Gelijk een zootje beneden in het schip!
Mmm filters schoon.. Ons voorfilter gingen we aftappen dit filter haalt nagenoeg alle ellende er uit voor dat het het fijn-filter in gaat..
Kraantje open en heel veel vacuüm hoorde je. Aha! hij krijgt geen gasolie uit de tank.. Maar we dobberden daar wat rond dus hij moest snel aan de praat! Slang los van het fijnfilter die in een jerrycan gehangen (verlengd) diesel opvoeren en 10 minuten later vaarden we naar onze ankerplek..
Op 20 meter diepte ging het ijzer overboord, 65 meter ketting er achteraan, genoeg? we komen er vanzelf achter, anders zit er ook nog een 25 meter dik polyester aan vast.
Eerst maar inklaren dat stellen ze op prijs, bootje oppompen, wat frissere luchtjes onder de armen en op andere plekjes.. en gingen we op weg.
Zodra je al voet op land zet voel je het al,,...     Yeah mann lekker relaxed..
Zo maakten we al gelijk kennis met enkele Tabagonezen, en ook  Nederlanders die hier al lagen, zij zijn hier voor de tweede keer dus veel info was er voorradig!
De eerste indruk, heel vriendelijke mensen waar iedereen even hallo tegen elkaar en proberen een praatje te maken. Tegen 2 uur in de middag hangen de meesten tegen een boom of zitten in een plastic Hartmann stoeltje, of ergens waar ze maar comfortabel hun dutje kunnen doen
Charlotteville is een ingeslapen vissersdorpje, maar wel met een alleraardigste douane en immigratie personeel! zelden zo plezierig ingeklaard.
Een pluim hoor.
erg in de top uitgevoerd!
We vallen met onze neus in de boter ( ja alweer) er worden de jaarlijkse viswedstrijden gehouden!
Nee niet aan de kant onder een paraplu bij een slootje! Maar het echte werk
Marlijnen etc.. Het 2 tot 4 meter spul....
Ze zijn hier van woensdag tot zondag en de baai vult zich met allerlei topuitgeruste visboten!
Kon wel eens gezellig worden..
Vanmiddag kwam ook de Antares na een knobbelig tochtje binnenlopen, die ook zijn
anker in de buurt uitgooide.
Ik had ondertussen de motor weer draaiend, het leiding systeem doorgeblazen, maar geen verstopping gevonden.
Wat overbleef was het voorfilter (MLS), wat ik eigenlijk verzuimd had 1 keer in de week af te tappen....
Hij zat helemaal vol zwarte troep hij doet het dus goed, omdat het fijnfilter schoon was.
Schoongemaakt en opvullen, ontluchten en draaien maar!
Voortaan meer aftappen dus...

Er is hier wel genoeg te beleven! eerst maar even lekker een normaal nachtje slapen
En gaan we morgen weer verder!
Het is hier lekker slapen, een kleine deining, wat wind door de boot en een veel drogere lucht dan in Suriname..
We konden zelfs even tegen elkaar aankruipen.. en dat is aan boord momenteel uniek.
In de ochtend is iedereen volop in de weer, het is al om 05.30 licht en een lekkere temperatuur.
De baai is gevuld met vele fregatvogels, zweven door de lucht zoeken naar een onvoorzichtig visje, of een andere meeuw die gejaagd heeft!
Hier jagen ze achteraan, of pakken hem vast! totdat deze het gevangen voedsel uitbraakt van ellende. Wat ze vervolgens (soms in de lucht) oppikken.
Wat een leuk schouwspel is dit, je kan er tijden naar kijken..
Vanmiddag even naar de Pirate bay gevaren, waar vroeger Piraten met namen als: Blackbeard, Henry Morgan en Captain Finn and his pirates! ankerden, en dit en als uitvalsbasis gebruikten.
Er wordt zelfs nog door goedgelovige naar een schat gezocht.. die volgens legenden daar nog verstopt zou moeten liggen!
Wij gaan de bodem inspecteren met de snorkeluitrusting, het water is niet super helder, maar dat heeft te maken met regenval en een riviertje..

Maar we hadden verschillende mooie exemplaren gezien.. En het zicht viel mee.
Als je even te diep duikt dan vergeet je snel dat je weer naar boven moet voor een hapje lucht..
Heerlijk zo onder water tussen de rotsen door te zwemmen

Woensdagochtend om 07.00 u. werd het startschot gegeven voor de viswedstrijd van 3 dagen, en mogen ze elke dag tot 17.00 u door vissen.
het startschot, en 100 den pk's staan te brullen
Vorig jaar was de winnaar die een visje van ruim 1000 pond had gevangen! nu zullen dat wel Amerikaanse ponden zijn maar toch....
We luisteren regelmatig mee op kanaal 63, maar de vangsten van merlijnen en zwaardvissen worden niet aan land gebracht!  (Catch and let go) Er word een foto genomen met een door de organistie bepaald iets, dat kan ook een flesje cola in je hand zijn b.v. Om te bewijzen dat de vangst van deze dag was!

uitzicht op de Pirate Bay
Verder deze dag nog even een loopje gedaan naar het fort hier hoger gelegen in de baai, dit was in 1770 in gebruik genomen om de baai en Tobago te beschermen tegen piraten uit Amerika!
Men werd dan gewaarschuwd met spiegels, en het artillerie in gereedheid gebracht. Deze bestond uit totaal 2 kanonnen!!
En konden we ook daarboven even lekker onder een afdakje zitten te genieten van het uitzicht en de lekkere wind..
We bevinden ons zich op een eiland waar weer moeilijk van weg te varen is...
In de namiddag kwamen er een paar kleinere bootjes terug.. Met een trotse eigenaar en een joekel van een vis.. Van 107,4 pond..
En Joce kon het natuurlijk niet laten..
Tot nu toe de grootste van de kleine vloot! En achteraf ook van iedereen!
Er was nogal wat wasgoed en dat moest maar eens naar een wasserette. Deze zaak vonden we bij de man die ook auto's wast, vis levert, duikexcursies regelt, eigenlijk doet ie alles....
Elke keer als we langs kwamen was ie er niet, dan maar de was met een briefje neergelegd.
De volgende dag stond de tas voor ons klaar, gewassen, gedroogd en opgevouwen! binnen in zijn huisje met een briefje er op price 40 TTD ( Trinidad-Tobago Dollar =:7) waarop wij geld in een zakje er hebben achter gelaten met bedankt er op en tot de volgende keer...
We hebben de beste man nog steeds niet gezien maar het werkt wel... waar kan dat nog?
Volgende dag weer een dagje Pirate Bay.. lekker zitten en wat snorkelen samen met de Antares..

Middags werd er nog een visnet de kant op getrokken (een zegen net) waar we zelfs nog even hebben mee geholpen, de vangst was mager.. Daarna onderweg naar de boot nog even langs een rotsje gevaren waarop steeds pelikanen zaten... Het blijven aparte logge beesten!
We hebben weer een geweldige dag gehad.
We gaan nu eens kijken om wat verder te komen op het eiland! Misschien kunnen we ergens een autootje  huren...
Maar het zal wel een bus worden! We gaan eens informeren...
Je leest het allemaal weer in het volgende blog.
ff lekker aan de bak
 O'ja als je geen anker bij de hebt!

1 opmerking:

1. Heerlijk, de Carieb! Geniet ervan. Mooie bustocht trouwens naar Scarborough, tenminste dat was een mooie tocht 9 jaar geleden ;) Groeten aan Antares!