maandag 23 juni 2014

naar Engeland

Engeland 21-06
de drie gebroeders
Vrijdagmiddag na twijfel  toch maar vertrokken richting Dover..
er stond nog een pittig windje maar van de goede kant, en afnemend waren de vooruitzichten.
voor enkele dagen genoeg
We moesten nog even langs oud collega’s van de Sch 10 om gedag te zeggen,

Met een gemiddelde van zo’n 7 kn schoten we lekker op vooral toen het tij draaide en we ook stroom mee kregen.
Eind van de dag werd de wind minder en ikzelf was weer eens aan het vechten tegen de zeeziekte.
Een pil, de bril  en het ebde weer weg.. Heb er niet veel last van, maar zo af en toe komt weer eens kijken. Jocé had van te voren een pilletje gehad en nergens last van.
Het gaat nooit over

passantje Queen Mary 2
Later even een gripfle opgehaald en daaruit bleek dat de wind middernacht Zuid zou worden..
een piepklein laag kwam even over..
de koers werd gelijk zuid voorgelegd nu we nog een Noordelijke wind hadden
Na middernacht was de wind weg en hadden we de motor al bij staan.
in de ochtend was de wind zuid en lag ik aan de wind richting Engels kust een vlakke zee en een 13 knopen wind maakte het mooi zeilweer.
We lagen richting Ramsgate en zijn daar maar heen gevaren, morgen weer verder toch?

dan is de wind weer Noord. Om 12 uur liepen we binnen, ff eten en noch even een 2 uurtjes de kooi in.
Daarna lekker een pintje op terras. 130 mijl in 23 uur jammer dat de wind inzakte.
Oost ingang Dover..en Prachtig tochtje
Het havengeld reist hier ook de pan uit.. 32,50 pond (€ 45.00) absurd duur en voorlopig komen we hier niet meer..
Volgende middag gingen we verder naar Dover met een mooi noordelijk
windje, en een stralende zon.. heerlijk.
Om 4 uur liepen we binnen na even te gewacht dat de deur van het Granville dock open ging.
We hebben besloten een dagje te blijven en Canterbury te bezoeken wat al een tijdje op program staat maar niet wilde lukken.

Canterbury 23-06
vanmorgen na de was en een bakkie in de kuip,  in de bus naar Canterbury gestapt. Gaat elk kwartier dus wachten vormde geen probleem in de al flink schijnende zon.
Daarvoor even een Engels simkaartje gekocht voor bellen en internet.. 1000 belminuten met 3 gig data (maand) voor 15 pond.. Daar kunnen ze in Nederland nog wat van leren.. Na een kort terrasbezoek in Canterbury zijn we in de Kathedraal gaan kijken
als je daar binnenstapt overvalt je iets kolossaals.

2-0
Teveel om te beschrijven maar houd het maar op lang, breed, erg hoog met verschillende verdiepingen en grillige kelders.. en met de gedachte hoe dat gebouwd moet zijn.. knap staaltje.
Verder is Canterbury een mooie plaats waar je wel een daggie kan rondhangen.
Na dat we met de bus weer terug waren zijn we even de pub ingegaan om Nederland nog even te zien voetballen en  een 2-0 zegen behaalde.

De weerberichten blijven noord aangeven.. dus plan wordt….Morgen (dinsdag) Brighton en woensdag naar Wight.  Jammer Jaap ( broertje die op ZW hoopt)